۲
مسئول برنامه ریزی و آموزشی دانشگاه
۱
۳
مدیران گروه های آموزشی و تحصیلات تکمیلی
۶
۴
رئیس دانشکده
۲
۵
اساتید دانشکده
۵
مجموع
۱۵
با توجه به جدول (۴-۱)، ترکیب انتخاب شده برای خبرگانی که پرسشنامه حوزه آموزش را جهت تعیین روایی تکمیل نمودند، نشان میدهد که خبرگان از صلاحیت لازم برای قضاوت و پاسخگویی برخوردارند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۳-۶- روشها و ابزار گردآوری داده ها و اطلاعات
در هر تحقیق متعارف، جمع آوری اطلاعات یکی از مهمترین برنامهها است. در کار جمع آوری اطلاعات در هر تحقیق، نه تنها باید از چند یا چندین روش استفاده کرد، بلکه باید هر روش درست و با شناخت کامل برگزیده شود و به درستی به کار برده شود [۱۵۱]. عمدهترین روشهای گردآوری داده ها و اطلاعات روش کتابخانهای، میدانی، مصاحبه و روش پرسشنامه است.
در پژوهش حاضر از مطالعات کتابخانهای بهره زیادی شده است به طوریکه با مراجعه به کتابها، مجلات و نشریات گوناگون فارسی و لاتین و پایان نامههای موجود در دانشگاه های مختلف و پژوهشکده مدارک و اسناد علمی ایران و فیش برداری از آنها و استفاده از سایتهای مختلف اینترنتی مرتبط با موضوع و مراجعه به کتابخانههای دانشگاه های تهران، علم و صنعت، شهید بهشتی، خواجه نصیر و گفتگو و مصاحبه با کارشناسان و مدیران در حوزههای مرتبط با موضوع آموزش، سعی شده است تا سوابق تحقیقات صورت گرفته در مورد این موضوع را گردآوری نموده و همچنین با بهره گرفتن از این روش و گردآوری آثار مربوط به موضوع تحقیق و با توجه به آخرین آمار و اطلاعات موجود، در غنیتر ساختن ادبیات پژوهش، تهیه پرسشنامه و فصلهای دیگر پایان نامه به نحو مناسب و مطلوبی بهره گرفته شود.
همچنین برای کسب اطلاعات و داده ها مصاحبه هایی با مسئولان آموزشی دانشگاه انجام شده است. روایی پرسشنامه و اطلاعات اهداف بلندمدت دانشکده و نیز تعیین عوامل موثر و روابط بین آنها از جمله مواردی هستند که پژوهشگر برای انجام آنها دهها ساعت زمان صرف مصاحبه با خبرگان کرده است.
۳-۶-۱- روش پرسشنامه
پرسشنامه به عنوان یکی از متداولترین ابزار جمع آوری اطلاعات در تحقیقات پیمایشی است، که عبارت است از مجموعهای از پرسشهای هدفدار، که با بهرهگیری از مقیاسهای گوناگون نظر، دیدگاه و بینش یک فرد پاسخگو را مورد سنجش قرار دهد [۱۴۹].
نحوه امتیازبندی پرسشنامه و مقیاس دادهها: در مقیاس لیکرت، نگرش پاسخگویان نسبت به بعضی موضوعات اندازه گیری میشوند. مقیاس لیکرت شامل تعدادی عبارت است که هر یک گزینههای پنجگانهای را در بر میگیرد. امتیازها و ارزشهای عددی گزینهها را طوری تعیین میکنیم که امتیاز ۱ و ۵، ارزشهای دو طرف طیف، و امتیاز ۳، ارزش مربوط به وضع «بی نظر»، «متوسط» یا بلاتکلیف باشد. از طریق عباراتی که در این مقیاس بکار میروند، میتوان پاسخ پاسخگویان یا موضوعهای مختلف را به طور ترتیبی مشخص کرد [۱۵۲]. در پرسشنامه های تحقیق حاضر همانطور که اشاره شد از مقیاس پنج گزینهای لیکرت برای جمع آوری نظرات پاسخگویان استفاده شده است. بدین ترتیب اطلاعات کیفی و ناپارامتریک با مقادیر کمی و عددی تعبیر شدند و در محاسبه ملاک عمل قرار گرفت.
نحوه امتیاز بندی سوالات نیز در جدول زیر میباشد:
امتیاز
۱
۲
۳
۴
۵
عبارت زبانی
خیلی کم
کم
متوسط
زیاد
خیلی زیاد