که بردار متغیرهای طراحی میباشد.برای حل مساله طراحی رابطه (۳-۳۴)، در ابتدا باید نیروهای داخلی اعضا بدلیل ترکیب بارهای ثقلی و لرزهای، تعیین شوند و سپس قیود فعال بالاقوه مشخص و بر حسب متغیر طراحی بیان شوند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
بدلیل عدم وجود مثال یا تحقیقات مشابه با این تحقیق، نمی توان به صحت سنجی نتایج حاصل از کل برنامه نوشته شده با بهینهسازی پرداخت.
۳-۷- مزایای تحقیق انجام شده
در این تحقیق، با در نظر گرفتن اثرات و ، جرم سازگار و محاسبه ضریب طول مؤثر اعضا نتایج دقیقتری از رفتار واقعی سازه حاصل می شود. برای کاهش تعداد متغیرهای طراحی مجهول از روش درونیابی اسپلاین فضایی استفاده شده است که نسبت به روشهای پیشین بسیار دقیقتر است.
۳-۸- نتیجهگیری
در مورد نحوه اعمال بار ناشی از زلزله، اکثر محققین با بهره گرفتن از روشهای متداول کنونی برای تبدیل بار ناشی از زلزله به بار استاتیکی معادل، توسط ضرایب پیشنهادی آییننامهها یا تجربه مهندسین طراح، که تقریبهای زیاد در این نوع تبدیلها به وجود می آورد، به بهینهسازی سازههای فولادی پرداختهاند. در این تحقیق با اعمال مستقیم طیف طراحی شتاب زلزله دلخواه، به بهینهسازی قابهای چند طبقه و چند دهانه، پرداخته شده است.
فصل چهارم
تحلیل نتایج و بحث
۴-۱- مقدمه
در فصل قبل، نحوه انجام تحلیل استاتیکی، P-Delta، دینامیکی طیف پاسخ و جزئیات انجام روش SQP و GA با بهره گرفتن از برنامهنویسی در محیط MATLAB، بطور کامل تشریح گردید. در این فصل، با ذکر چند مساله، به بهینهسازی قابهای فولادی چند طبقه و چند دهانه، تحت اثر بارهای ثقلی و لرزهای حاصل از تحلیل طیف پاسخ، پرداخته شده است. سه مساله شامل یک قاب ۴ طبقه و ۳ دهانه مسکونی، یک قاب ۱۰ طبقه و ۵ دهانه اداری و یک قاب ۱۸ طبقه و ۷ دهانه تجاری یک بار با در نظر گرفتن سیستم دوگانه خمشی و مهاربندی همگرای ضربدری و بار دیگر بصورت یک سیستم قاب خمشی، با تکیهگاههای صلب، تحت بار استاتیکی ثقلی و مؤلفه افقی زلزله السنترو (El Centro) با زمان ۴۰ ثانیه و شتاب حداکثر g31/0 بهینهسازی شده اند.
۴-۲-اطلاعات بدست آمده برای موضوعات تحقیق
در این بخش، طبق روشهای شرح داده شده و با بهره گرفتن از حل مثالهای عددی، تحت بار استاتیکی ثقلی و زلزله ذکر شده، وزن بهینه سازه حاصل میگردد.
۴-۲-۱- مساله اول (قاب چهار طبقه و سه دهانه)
در این مساله به بهینهسازی دو قاب ۴ طبقه و ۳ دهانه مهاربندی شده و خمشی با تکیهگاههای صلب نشان داده شده در شکلهای ۴-۲ و ۴-۳ پرداخته می شود. بهینهسازی بر اساس روش SQP (متغیرهای طراحی پیوسته) و سپس بر اساس GA (متغیرهای طراحی گسسته) صورت گرفته است. ارتفاع هر طبقه ۳ متر و طول هر دهانه ۴ متر میباشد. این قاب از ساختمانی مسکونی استخراج گردیده است.
وزن واحد سطح اجزا و مصالح در طبقات و در بام میباشد. در این تحقیق برای وزن اسکلت، بار گسترده در نظر گرفته شده است. بارهای زنده وارد بر ساختمان مطابق با مبحث ۶ مقررات ملی ساختمان (۱۳۸۸) استخراج شده اند، بطوریکه بار زنده طبقات و بار زنده بام میباشند. در نتیجه نیروهای ثقلی گسترده در طبقات و بام برابر با میباشند. بارهای لرزهای وارد بر قاب، بر اساس اعمال مستقیم طیف پاسخ الاستیک مؤلفه افقی شتابنگاشت زلزله السنترو (El Centro)، با میرایی ۵% محاسبه شده اند. تنش تسلیم فولاد برابر با ، مدول الاستیسیته برابر با و چگالی وزنی برابر با میباشند. جهت کاهش تعداد متغیرهای طراحی و تامین نیازهای مهندسی، اعضا به گروههایی با متغیرهای طراحی یکسان نسبت داده شده اند. بهینهسازی برای دو ترکیب بارگذاری زیر صورت گرفته است:
الف)
ب)
شکل ۴-۱- طیف شبه شتاب مؤلفه افقی زلزله السنترو (El Centro)
شکل ۴-۲- قاب مهاربندی شده ۴ طبقه و ۳ دهانه و گروهبندی اعضای آن
شکل ۴-۳-قاب خمشی ۴ طبقه و ۳ دهانه و گروهبندی اعضای آن
در بهینهسازی صورت گرفته از پروفیلهای استاندارد IPB جدول اشتال استفاده شده است. سطح مقطع اولیه در بهینهسازی SQP برای تمامی مقاطع ، معادل با IPB300 انتخاب شده است. بر اساس متغیرهای طراحی بهینه (سطح مقطع) و خصوصیات مقطع مرتبط با آنها (ممان اینرسی یا مدول مقطع)، مقطع با نزدیکترین خصوصیات، از جدول مقاطع موجود انتخاب می شود. طرح حاصل، جهت ارضای تمامی قیود، کنترل میگردد. اگر قیدی نقض شود، بهترین مقطع بعدی انتخاب و کنترل می شود و به همین ترتیب ادامه مییابد.
شکل ۴-۴- تابع هدف (وزن) در برابر تکرار، تحت بارگذاری D+L
در بهینهسازی تحت ترکیب بار D+L، قیود فعال[۸۲] عبارتند از:
الف) کران پایین (قاب مهاربندی شده)
ب) تنش مرکب اعضا (قاب مهاربندی شده و قاب خمشی)
پ) کاهش سطح مقطع اعضا در ارتفاع (قاب مهاربندی شده و قاب خمشی)
شکل ۴-۵- تابع هدف (وزن) در برابر تکرار، تحت بارگذاری ۰.۷۵ (D+L+E)
در بهینهسازی تحت ترکیب بار ۰.۷۵(D+L+E)، قیود فعال عبارتند از:
الف) کران پایین (قاب مهاربندی شده)
ب) تنش مرکب اعضا (قاب مهاربندی شده و قاب خمشی)
پ) کاهش سطح مقطع اعضا در ارتفاع (قاب مهاربندی شده و قاب خمشی)
جدول ۴-۱- نتایج اولیه حاصل از بهینهسازی SQP
۰.۷۵(D+L+E) | D+L | ترکیب بارگذاری |
۴۹.۳۹ | ۳۸.۶۳ | وزن قاب مهاربندی شده (KN) |
۹۶.۶۳ | ۲۹.۹۴ | وزن قاب خمشی (KN) |