خلاصه ای از یافته های پژوهش های قبلی
۹۱ فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش |
برنامههای درسی هسته اصلی تمامی برنامهها و محور همه فعالیتهای تعلیم و تربیت را تشکیل میدهد. با توجه به نظریهها و تحقیقات، برنامه درسی دانشگاهی اقتضا میکند که تصمیمهای مربوط به مراحل و فرایند برنامه ریزی درسی از جمله طراحی، تدوین، اجرا و ارزشیابی و بازنگری برنامهدرسی از درون دانشگاه و جامعه پیرامون آن اتخاذ شود. یکی از مهمترین مباحث مربوط به آموزش عالی بازنگری در کیفیت آموزش عالی و نهاد دانشگاه و تبیین رابطه میان آموزش عالی با نیازهای جامعه است. در آموزش عالی هم باید برنامههای درسی رشته های مختلف مورد ارزشیابی قرار گیرند و سپس تصمیمگیری شود. این رهیافت جهانی نمایانگر آن است که توجه به کیفیت نقش کلیدی و راهبردی در توسعه آموزش عالی خواهد داشت(کیامنش، ۱۳۸۴).
در این تحقیق از مدلی که توسط فرانسیس کلاین در برنامهدرسی ارائه شده استفاده شده است. این مدل عناصر برنامهدرسی را در ۹ عنصر ( شامل: هدف، محتوا، راهبردهای یادگیری، گروهبندی، فعالیتهای یادگیری، مواد آموزشی، مکان، زمان و ارزشیابی است) مورد توجه قرار داده است، که یک نگرشی جامع نسبت به برنامهدرسی است. از آنجایی که وجود این نه عنصر در هر برنامهدرسی ضروری است و تفکر درباره آنها، شکلدهنده هر برنامهدرسی میباشد، مورد توجه و بررسی قرار گرفته است.
در این ارزیابی نگرش فراگیران (برنامهدرسی از دیدگاه تجربی) مورد توجه قرار گرفته است. نگرش آنها نسبت به برنامهدرسی بسیار حساس و تعیینکننده میباشد. زیرا اگر تلقی فراگیران از برنامهدرسی به گونهای باشد که آنرا معنیدار و مرتبط با نیازها و علایق خود نشمارد، هرگز آنچه راکه از آنها انتظار میرود فرا نخواهند گرفت. همچنین باید گفت که کلیه تلاشهایی که در برنامه ریزی درسی انجام میگیرد، به برنامهدرسی تجربی منتهی میشود(مهرمحمدی به نقل از یزدانی، ۱۳۸۸).
به طور خلاصه در این پژوهش عناصر برنامهدرسی تحت عناوین اهداف محتوا، راهبردهای یادگیری، گروهبندی، فعالیتهای یادگیری، مواد آموزشی، مکان، زمان و ارزشیابی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. این عناصر ابعاد یک برنامهدرسی را نشان میدهد که برنامهریزان درسی در طراحی برنامههای درسی با آن سرو کار دارند.
۹۲ فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش |
بنابراین در این تحقیق پژوهشگر قصد دارد طی نظرخواهی از عقاید و نظرات اساتید و دانشجویان درباره برنامهدرسی موجود و نیز شناسایی تغییرات و اصلاحات لازم از دید آنها، برنامهدرسی حاضر را متناسب با نیازهای شناسایی شده و برمبنای علمی مطابقت دهد.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
فصل سوم
روش شناسی تحقیق
۹۴ فصل سوم: روش شناسی تحقیق |
روش انجام پژوهش
در پژوهش حاضر به ارزیابی کیفیت برنامه درسی رشته مدیریت وبرنامه ریزی آموزشی در مقطع کارشناسی از دیدگاه دانشجویان واعضای هیات علمی در سال تحصیلی۹۰-۸۹پرداخته شد وسعی شد برنامه درسی رشته مذکور براساس الگوی کلاین از دید دانشجویان واعضای هیات علمی این رشته مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد وراهکارهایی برای بهبود آن مطرح گردد،بنابر این روش پژوهش، توصیفی-پیمایشی میباشد که در خلال آن از مطالعه کتابخانه ای و (مطالعه اسناد و مدارک مرتبط به همراه زمینه یابی پرسشنامه ای) به طور تلفیقی استفاده شده است. البته پژوهش نظر خواهی صرف نبوده بلکه با عنایت به نتایجی که حاصل شده است مجموعه ای از تدابیر و راهکارهای عملی برای بهبود کیفیت برنامه درسی این گرایش ارائه خواهد شد.
جامعه ونمونه آماری
جامعه آماری پژوهش حاضر شامل:
- اعضای هیات علمی رشته مدیریت وبرنامه ریزی آموزشی در دانشگاه های دولتی شهر تهران درسال تحصیلی۹۰-۸۹ می باشد. تعدادکل افراد۴۳ نفر ازدانشگاه های ؛ الزهرا، تهران، تربیت معلم، شاهد، شهید بهشتی، علامه طباطبایی می باشند،که جمعا۳۰نفر از اعضای هیا ت علمی به پرسشنامه مذکور پاسخ دادند.
۹۵ فصل سوم: روش شناسی تحقیق |
- همچنین دانشجویان سال آخر مقطع کارشناسی رشته مدیریت وبرنامه ریزی آموزشی در دانشگاه های دولتی شهر تهران در سال تحصیلی۹۰-۸۹ می باشند. تعدادکل افراد۱۸۴ نفر ازدانشگاه های ؛ الزهرا، تهران، تربیت معلم، شاهد، شهید بهشتی، علامه طباطبایی می باشند، که مجموعا۱۳۰نفر به پرسشنامه پاسخ دادند. دلیل انتخاب دانشجویان سال چهارم در پژوهش حاضر از نظر محقق این بود که دانشجویان سال چهارم به دلیل گذراندن تعداد واحد های درسی بیشتر وکسب آگاهی وشناخت بهتر نسبت به رشته مورد نظر می باشد.
دانشجویان | اعضای هیات علمی | گروه دانشگاه |