۲-۷-۱٫ تعریف منبع کنترل
مفهوم منبع کنترل به این مربوط است که شخص تا چه اندازه باور دارد که بر شرایط خود مؤثر بوده و کنترل دارد. منبع کنترل اولین بار در نظریه یادگیری راتر در سال ۱۹۶۵ مطرح شد. راتر مفهوم منبع کنترل را برای انکار نمودن تفاوتهای شخصیت در عقاید ما نسبت به منبع تقویمان معرفی نمود. پژوهش راتر نشان داده است که برخی از مردم معتقدند تقویت وابسته به رفتار خود آنهاست. دیگران فکر میکنند که تقویت توسط نیروهای بیرونی کنترل شده است. منبع کنترل به میزان اعتقاد فرد در مورد کسب پاداش از طریق کوشش شخصی اطلاق میشود (راتر، ۱۹۶۶).
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۲-۷-۲٫ منبع کنترل درونی
افرادی که دارای متغیرهای شخصیتی موسوم به منبع کنترل درونی هستند، خود را حاکم بر سرنوشت خود میبینید. این افراد به توانایی خود در مهار کردن رویدادهای زندگی یعنی منبع داخلی نظارت و کنترل باور دارند.
افراد دارای منبع کنترل درونی، اعتقاد دارند که کنترل کافی بر زندگی خود و رویدادهای آن داشته و مطابق همین باور رفتار میکنند. تحقیق نشان داده است که آنها در تکالیف خود عملکرد بهتری دارند. کمتر تحت نفوذ دیگران قرار میگیرند و برای مهارتها و پیشرفتهای خود ارزش والاتری قائل هستند. آنها بیشتر از افراد دارای منبع کنترلی بیرونی برای قبول مسؤولیت اعمال خود آمادگی دارند. تحقیقات مقدماتی حاکی از آن است که افراد دارای منبع کنترل درونی از بهداشت روانی بهتری برخوردار هستند.
همچنین، این افراد در تکالیف آزمایشگاهی در سطح بالاتری عمل نمودند. آنها اضطراب کمتر و عزتنفس بیشتری گزارش میکنند، آمادگی بیشتری برای پذیرفتن مسؤولیت جهت اعمالشان دارند و از سلامت روانی بیشتری برخوردارند (کریمی، ۱۳۸۹).
آیا منبع کنترل درونی همیشه مطلوب است؟ پژوهشگران حوزه منبع کنترل نگران آن هستند که تمایز درونی – بیرونی صرفاً به عنوان اصطلاحی برای بیان خوب و بد یا باکفایت و بیکفایت به کار برود. با وجود این، در بسیاری از تحقیقات معلوم شده است که درونیها کارکرد بهتری نسبت به بیرونیها دارند. شاید یک علت آن باشد که بسیاری از پژوهشها در زمینههایی انجام شده که فرد بر آنچه برایش اتفاق افتاده تا حدودی کنترل دارد (مثلاً دانشجویان میتوانند با تغییر عادات مطالعه خود بر نمرههایشان اثر بگذارند). در چنین موقعیتهایی، اعتقاد به مهار شخص میتواند درست و انطباقی باشد، اما موقعیتهایی نیز هستند که فرد کنترل اندکی بر آنها دارد. در برخی مشاغل خاص، کسانی که سخت کار میکنند به همان میزانی حقوق دریافت میکنند که افراد فراری از کار دریافت میکنند. در یک حکومت استبدادی، در اکثر موارد امکان آن وجود ندارد که به حکومت و دولت تأثیر گذاشت. در چنین موقعیتهایی، اعتقاد به مهار شخص ممکن است موجب پریشانی فرد شود (ساپینگتون، ترجمه حسین شاهی، ۱۳۸۸).
۲-۷-۳٫ منبع کنترل بیرونی
افرادی که دارای متغیرهای شخصیتی موسوم به منبع کنترل بیرونی هستند تصور میکنند که دریافت تقویت آنها وابسته به مردم دیگر، تقدیر و یا شانس است این افراد معتقدند که بر آنچه بر ایشان روی میدهد کنترل ندارند و رویدادها را به منابع بیرونی از خود مثل شانس، سرنوشت و صاحبان قدرت نسبت میدهند. در واقع، این افراد فکر میکنند که دریافت تقویت آنها وابسته به لطف دیگران و یا شانس است. مردم دارای منبع کنترل بیرونی معتقدند که تقویت توسط مردم دیگر کنترل شده و آنها در مقابل این نیروهای بیرونی ناتواناند. (شولتز، ترجمه سیدمحمدی، ۱۳۸۸).
منبع کنترل ما تأثیر مهمی بر رفتارمان خواهد داشت. اشخاصی دارای منبع کنترل بیرونی هستند که معتقدند رفتارها یا مهارتهای آنها در تقویتهایی که دریافت میدارند اثری ندارد، در نتیجه در کوشش برای بهبود موقعیت خود فایدهای نمیبینند. آنها به منبع کنترل زندگی خود در زمان حال یا آینده باور چندانی ندارند. (کریمی، ۱۳۸۹).
افراد معتقد به منبع کنترل بیرونی ارزش ناچیزی برای هرگونه تلاش جهت بهبود بخشیدن به شرایط خود قائل میباشند. برای این افراد زندگی بیشتر نوعی بازی شانس است و به نظر آنها موفقیت بیشتر به شانس یا لطف دیگران بستگی دارد (گنجی، ۱۳۹۱).
بنابراین درمییابیم که منبع کنترل درونی – بیرونی یک بعد شخصیتی است و بهطور کلی بیشتر مردم بین این دو حد افراطی قرار میگیرند. میزان درونی یا بیرونی بودن فرد یک رشته پیامدهای رفتاری خواهد داشت. انتظار میرود که درونیها در انواع بسیاری از فعالیتها سلطهجویی و کارآمدی نشان دهند. در حالی که بیرونیها بیشتر منفعل هستند. (کریمی، ۱۳۸۹).
۲-۷-۴٫ ویژگیهای افراد با منبع کنترل درونی
اشخاص با منبع کنترل درونی از لحاظ رفتاری و شخصیتی دارای ویژگیهای زیر میباشند:
-
- کنترل کافی بر زندگی خود دارند، یعنی به توانایی خود در مهار کردن رویدادهای زندگی باور دارند.
-
- در تکالیف خود عملکرد بهتری دارند و در انواع بسیاری از فعالیتها سلطهجویی و کارآمدی نشان میدهند.
-
- کمتر تحت نفوذ دیگران قرار میگیرند و حس انتخاب شخصی بیشتری را تجربه میکنند.
-
- برای مهارتها و پیشرفتهای شخصی خود ارزش والاتری قائلاند.
-
- نسبت به تقویت های محیطی که میتوانند برای هدایت رفتار خود از آنها استفاده کنند هشیارترند.
-
- بیشتر افراد دارای کنترل بیرونی برای قبول مسؤولیت اعمال خود آمادگی دارند.
-
- با احتمال بیشتری درگیر خیالپردازیهای زیادتری درباره پیشرفت میباشند و خیالپردازیهای کمتری درباره شکست دارند.
-
- اطلاعات بیشتری را در موقعیتهای متفاوت کسب نموده و پردازش مینمایند.
-
- احتمال کمتری دارد که مشکلات هیجانی داشته باشند و الکلی بشوند.
۱۰- در کنار آمدن با ناراحتیهای روانی توانایی بهتری دارند.
۱۱- عزتنفس بیشتری دارند و به شیوههای ماهرانه اجتماعیتری عمل میکنند.
۱۲- با همسالانشان مردمیترند و جذب مردمی میشوند که میتوان آنها را دستکاری کرد.
۱۳- این افراد گرایش به کسب نمرات بیشتری در مدرسه دارند در آزمونهای پیشرفت تحصیلی استاندارد نمرات بالاتری به دست میآورند.
۱۴- در تلاش برای قانع سازی و زورگویی مقاومتر، زیرکتر و کنجکاوترند.
۱۵- احتمال دارد این اشخاص از نظر جسمانی سالمتر از افراد بیرونی باشند و نیز گرایش کمتری به بیماریهای فشار خون، حملات قلبی دارند.
۱۶- افراد دارای منبع کنترل درونی به ورزش کردن علاقهمندتر بوده و احتمال ترک سیگار در آنها بیشتر است.
۲-۷-۵٫ ویژگیهای افراد با منبع کنترل بیرونی
اشخاص با منبع کنترل بیرونی از نظر رفتاری و شخصیتی دارای ویژگیهای زیر میباشند.
-
- این افراد به امکان کنترل زندگی خود در زمان حال و آینده باور چندانی ندارند.
-
- در کوشش برای بهبود موقعیت خود فایدهای نمیبینند.
-
- احساس فشار روانی در این افراد بیشتر است.
-
- افراد بیرونی محیط را تهدیدکننده میبینند، یعنی اعتقاد آنها این است که کنترلی بر آن ندارند.
-
- از نظر جسمانی نسبت به افراد درونی ضعیفترند، یعنی درونیها به نظر میرسد سالمتر باشند.
-
- بیشتر از درونیها به شانس اعتقاد دارند و در واقع برای افراد زندگی بیشتر نوعی بازی شانس است.
-
- موفقیتهایشان را به لطف دیگران و یا شانس نسبت میدهند.
-
- برای قبول مسؤولیت آمادگی کمتری دارند.
-
- این افراد به طور کلی حس کنترلی را احساس نمیکنند.
-
- بیشتر منفعل هستند و احتمال رفتار فعال در آنها کمتر است (همان).
۲-۸٫ پیشینه تحقیق