در صورتی که با جامعه بومی به گفتگو می پردازید، دیدگاه واقع بینانه ای از زندگی شهری به آنها ارائه دهید
اگر با گروه سفر می کنید، از قوانین حاکم بر تور تبعیت کنید (جوکار و احسانی، ۱۳۸۴:۱۷).
فصل سوم
روش شناسی و مطالعه وضع موجود
۳-۱ مقدمه
موفقیت و کیفیت مطالعات، از یک طرف مربوط به دقت در تهیه طرح تحقیق و تنظیم طرح نظری و انتخاب متغییرهای مناسب می باشد و از طرف دیگر به چگونگی شیوهها، روشها و ابزار مورد استفاده برای کسب دادهها درباره متغیرها بستگی دارد. لذا تهیه یک طرح خوب و متصل کافی نیست. جهت دستیابی به اهداف تحقیق و نیز موفقیت آن ضوری است که دقت و تعمق لازم برای انتخاب روش و ابزار مناسب صورت بگیرد (طالب، ۱۳۸۰:۱۲۱). اصطلاح تحقیق علمی اطلاق خاص خود را دارد و می توان آن را برای نوع خاصی از فعالیتهای تحقیقاتی به کار برد . تحقیق علمی عبارت است از تلاش کاوشگرانه ای که با آداب خاص به طور نظام یافته با هدف کشف مجهولی به منظور گسترش قلمرو معرفتی بشر انجام شده و شناخت حاصل از آن مصادیق و ما به ازای خارجی داشته باشد (حافظ نیا، ۱۳۸۲:۱۱).
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۳-۲ روش شناسی تحقیق
در این بخش متدولوژی و روش تحقیق مورد برررسی قرار می کیرد. آنچه که نتایج برآمده از این تحقیق را ارزشمند و قابل استناد می نماید، روش تحقیق؛ ساختارمند، هدفمند و علمی می باشد. بنابراین در این فصل ضمن تشریح روش شناسی تحقیق، روش و ابزار گردآوری اطلاعات، جامعه آماری و تعداد نمونه، توزیع جامعه نمونه، متغیرهای تحقیق، آزمون های تحقیق، مقیاس لیکرت ( مجموع )، در نهایت روش تجزیه و تحلیل اطلاعات بیان می گردد. بنابراین در پژوهش حاضر با در نظر گرفتن فرضیات و اهداف تحقیق سعی شده است روش مناسبی انتخاب گردد که در این فصل به تشریح آن پرداخته می شود.
۳-۲-۱ روشهای تحقیق
با توجه به خصوصیات و ویژگیهای موضوع مورد مطالعه، از روش های متداولی که در مطالعات علوم انسانی مطرح است استفاده شده است. که شیوه مطالعه در این تحقیق، روش اسنادی و پیماشی می باشد. به عبارت دیگر روش تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی است که در روش توصیفی با بهره گرفتن از اطلاعات و دادههای کتابخانه ای و میدانی، دادهها و اطلاعات به صورت یک بعدی و دوبعدی(نقشه، جدول و نمودار) نشان داده شده است و سپس از آن نتیجهگیری به عمل آمده است.
با در نظر گرفتن فرضیههای تحقیق پرسشنامههایی به شرح زیر تهیه شده و اطلاعات به صورت کمی با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS مورد سنجش و تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفته است.
پرسشنامه مربوط به گردشگران
پرسشنامه مربوط به روستاییان جامعه محلی
پرسشنامه مربوط به مسئولین و دست اندرکاران بالادست و پائین دست روستای افراچال
۳-۲-۲ روش و ابزار گردآوری اطلاعات
در روش کتابخانه ای و اسنادی، در رابطه با مبانی نظری، ادبیات تحقیق و آمارها و اطلاعات، از کتابخانه ها، گزارشهای آماری، نمایه مجلات، بولتنهای خبری، سایتهای آماری و همچنین سایتهای اینترنتی مربوط به موضوع تحقیق استفاده شده است. در روش میدانی، جمع آوری اطلاعات از جامعه هدف (گردشگران، جامعه محلی، مسئولین و دست اندرکاران محلی) از طریق تکمیل پرسشنامه، انجام مصاحبه و مشاهده مستقیم انجام گرفت.
جدول ۳- ۱: ابزار گرد آوری اطلاعات به طور خلاصه، مأخذ:یافتههای پژوهش،۱۳۹۳
۱ | کتابخانهای و اسنادی | کتابخانهها، گزارشهای آماری، نمایه مجلات، بولتنهای خبری، سایتهای آماری و همچنین سایتهای اینترنتی مربوط به موضوع تحقیق |
۲ | میدانی | پرسشنامه و مصاحبه(گردشگران، جامعه محلی، مسئولین و دست اندرکاران محلی) |
۳-۲-۳ سطوح اندازهگیری
آشنایی با سطوح اندازهگیری، محقق را در انتخاب روش های آماری مناسب برای توصیف و تحلیل دادهها کمک خواهد کرد مفاهیم و متغیرهای مورد استفاده در علوم اجتماعی و انسانی با چهار مقیاس سنجیده می شوند که از نظر میزان دقت به سطوح اسمی[۱]، ترتیبی[۲]، فاصلهای[۳] و نسبی[۴] تقسیم می گردند (کلانتری،۱۳۸۲:۹۰ ). در این پژوهش ار تمام سطوح اندازهگیری برای پرسشنامهها(گردشگران، جامعه محلی، مسئولین و دست اندرکاران محلی) استفاده شده است (همان، ۹۱). در شکل ۲ نمودار سطوح اندازهگیری را مشاهده می کنید.
نوع داده و مقیاس اندازه گیری
کیفی
کمی
مقیاس اسمی
مقیاس ترتیبی
مقیاس فاصله ای
مقیاس نسبی
نمودار ۳- ۱: نمودار سطوح اندازهگیری مقیاسها، گردآوری و ترسیم : نگارنده
مقیاس لیکرت
معروفترین مقیاس مجموع که در تحقیقات، کاربرد زیادی دارد مقیاسی است که به وسیله ی لیکرت ساخته شده و به نام خود او معروف شده است. این مقیاس و مجموع عبارات متشکله ی آن را می توان برای سنجش توانایی، حساسیت، عقیده و باور داشت، رضایتمندی، ارزشها و نگرشهای افراد، در مورد مسائل مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، مذهبی، خانوادگی و غیره به کار برد.
جدول ۳- ۲: مقیاس ترتیبی یا طبقاتی لیکرت گردآوری و ترسیم : نگارنده
خیلی زیاد | زیاد | تاحدی(متوسط) | کم |