ارائه اطلاعات مفید
۱- ارائه جزوهها در مورد سازمان و یا بروشورهای تبلیغاتی که مشتری را در جهت انجام اموراتش کمک مینماید.
در نظر گرفتن راحتی و آسایش مشتری
۱- انجام بعضی امور از طریق تلفن، پست و …
۲- ارائه تسهیلاتی که میتواند راحتی مشتریان را در بر داشته باشد.
۲-۱-۵- برنامهای برای ارائه خدمات به مشتریان
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
شرکتهایی که خدمات عالی به مشتریان ارائه میکنند دارای ویژگیهای مهم و مشترکی از قبیل توجه به خواستهها، نیازها و انتظارات مشتریان هستند. سیستمی را طراحی کردهاند که در آن در هر مرحله از مبادله با مشتریان بخوبی رفتار میشود و دیگر اینکه بسیاری از کارکنان این شرکتها به خدمت گرایش دارند. چگونه شرکتها میتوانند این ویژگیها را توسعه دهند؟ در اینجا برنامهای را شرح میدهیم که به طور متداول برای افزایش توانایی ارائه خدمات مؤثر به مشتریان به هر سازمانی پیشنهاد میشود.
این برنامه دارای نه مرحله میباشد که عبارتند از: (روستا و همکاران،۱۳۷۶)
مرحله اول: انتظارات مشتریان را درک کنید
اولین و آخرین معیار رضایت مشتری این است که آیا انتظارات او برآورده میشود یا خیر. بنابراین ابتدا باید مشخص شود که آن انتظارات چه می باشند، سپس اهدافی تعیین نمود و نیروی سازمانی را در زمینههایی که برای مشتریان دارای اهمیت بیشتری است متمرکز نمود.
در مورد انتظارات مشتریان باید استانداردهای خاصی از رضایت در هر قسمت از بازار شناسایی شود ولی میتوان از استانداردهای عمومی شروع کرد.
مشتریان گوناگون اولویتهای مختلفی برای ویژگیهای ذیل قائلند و اگرچه ممکن است به برخی از آنها اصلاً اهمیت ندهند، شرکت باید برای حصول اطمینان همه آنها را بررسی کند.
- نسبت ارزش به قیمت
- کیفیت محصول
- مزایا و ترکیبات
- ضمانتنامهها
- برطرف کردن مشکلات
- تجربه خرید
مرحله دوم: برای مشتریان اولویت برقرار نماید.
هنگام ایجاد اولویتها سه گروه عمومی را میتوان شناسایی کرد:
- مشتریان هستهای یا اصلی: مشتریان اصلی آن افراد یا سازمانهایی هستند که ارائه خدمات عالی به آنها سودآور است. آنها ۲۰ تا ۳۰ درصد محصولات را خریداری میکنند و باید هر کار ممکن برای جلب رضایت آنها انجام شود.
- مشتریان درحال رشد که توانایی مشتری اصلی شدن را دارند. به این مشتریان باید تا حد امکان توجه شود بدون اینکه مشتریان اصلی فراموش شوند.
- بقیه مردم: به این مشتریان باید حداقل خدمات ارائه شود.
مرحله سوم: اهداف خدمت را تعریف کنید.
پس از تحلیل انتظارات مشتریان و انتخاب طبقههایی از مشتریان برای ارائه خدمات میتوان اهداف خدمات را تعریف کرد. برای مثال هدف خدمات مک دونالدز، کیفیت، خدمت، ارزش و نظافت است. انتخاب اهداف خدمات به موقعیت بازار منحصر بفرد شرکت بستگی دارد. این اهداف باید دارای ویژگیهای ذیل باشند:
- نیات شرکت را به طور دقیق بیان کند.
- شرکت را از رقبایش متمایز سازد.
- با زبانی قابل فهم برای مشتریان نوشته شود و برای آنها ارزشمند باشد.
- قابل دستیابی باشد.
مرحله چهارم: در تمام سطوح سازمان، تعهد به ارائه خدمات را ایجاد کنید.
نباید فقط مدیرعامل شرکت متعهد به ارائه خدمات به مشتریان باشد یا فقط کارمندان متعهد به این امر گردند، بلکه باید همه افراد سازمان در این کار مشارکت داشته باشند.
بدون حمایت مالی و مدیریتی، افرادی که خدمت ارائه میدهند، علیرغم کوشش بسیار نمیتوانند مشتریان را راضی نگه دارند.
تعهد به ارائه خدمات به مشتریان باید واقعی باشد، نه درحد شعار یا وسیلهای برای تبلیغات.
مرحله پنجم: انتظارات مطلوب در مشتریان ایجاد کنید