۱۰ ـ ساختار ضد تروریستی منطقه ای:این ساختار در مورد مقابله با تروریسم،جدایی طلبی و افراط گرایی در سال ۲۰۰۱ بعنوان یکی از ارکان دائمی سازمان در شهر بیشکک قرقیزستان میباشد.اهداف اصلی، وظایف، اصول، مسائل مالی و پروسه قوانین می باید از طریق یک معاهده بین المللی جداگانه توسط کشورهای عضو تهیه و تنظیم گردد.
۱۱ ـ دبیر خانه: دبیر خانه بعنوان رکن اداری دائمی سازمان تعریف می گردد.دبیر خانه حمایتهای تکنیکی و سازمانی از فعالیتهای سازمان را بعمل می اورد و پیشنهادات مربوط به بودجه سالانه را ارائه مینماید.دبیر کل بعنوان رئیس دبیر خانه توسط شورای رؤسای کشورها و کاندیداهای معرفی شده از سوی شورای وزرای خارجه تعیین می گردد.دبیر کل باید برای مدت سه سال انتخاب گردد. معاونین دبیر کل می بایست توسط شورای وزرای خارجه و از میان کاندیداهای معرفی شده از سوی شورای هماهنگ سازان ملی انتخاب گردند. محل تاسیس دبیر خانه در پکن است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۱۲ ـ مسائل مالی:بودجه سازمان بر اساس موافقت کشورهای عضو تعیین میگردد.بر اساس موافقت نامه منابع بودجه ای می بایست برای مخارج ارگانهای دائمی سازمان هزینه گردند.کشورهای عضو موظفند که خودشان هزینه شرکت نمایندگان و کارشناسان خود را برای حضور در فعالیت های سازمان بپردازند.
۱۳ –عضویت:عضویت در سازمان برای سایر دولتهای منطقه بر اساس اهداف و اصول مندرج در منشور و رویه سازمان، و نیز مطابق سایر تعهدات بین المللی دولت درخواست کننده، باز است.پذیرش عضو جدید در سازمان می بایست توسط شورای رؤسای کشورها و بر اساس پیشنهاد شورای وزرای خارجه در پاسخ به درخواست رسمی کشور درخواست کننده عضویت، تصویب گردد.کشور درخواست کننده می باید درخواست خود را به طور رسمی به رئیس دوره ای شورای وزرای خارجه تحویل نماید.
۱۴ ـ روابط با سایر کشور ها و سازمان های بین المللی: سازمان ممکن است به دولت یا سازمانی وضعیت شریک محاوره ای و یا وضعیت ناظر را اعطا کند.قواعد و پروسه اعطای وضعیت ناظر و یا شریک محاوره ای به یک کشور و یا سازمان مستلزم ایجاد توافق ویژه ای از سوی کشورهای عضو میباشد. منشور هیچ تاثیری بر حقوق و تعهدات کشورهای عضو در قبال سایر قراردادهای بین المللی که اعضا عضو انها میباشند،نخواهد گذاشت.
۱۵ ـ صلاحیت های حقوقی: سازمان می باید از حقوق یک فرد قانونی برخوردار باشد و ممکن است بخواهد معاهده منعقد نماید، دارایی منقول و غیر منقول داشته باشد، بعنوان طرف دعوا در دادگاه حاضر شود و حساب باز کند و تبادلات پولی داشته باشد.
۱۶ ـ پروسه تصمیم گیری: تصمیم گیری در سازمان بر اساس اجماع کلیه اعضا و بدون رأی گیری صورت میگیرد.به استثنای تصمیمات مربوط به تعلیق عضویت یک عضو و یا اخراج از سازمان که اجماع کلیه اعضا منهای یک را لازم خواهد داشت. اگر در خصوص یک فعالیت و یا یک پروژه خاص یک یا چند کشور از از مجموع کشورهای عضو تمایلی برای مشارکت نداشته باشند،این به معنی عدم اجماع تلقی نمیشود و به معنی مخالفت نیست.همچنین عدم مشارکت یک یا چند کشور در یک مورد خاص به معنی ممانعت از مشارکت بعدی انها در ان پروژه تلقی نمیگردد.
۱۷ ـ اجرای تصمیمات:تصمیمات در داخل کشورهای عضو به تصویب میرسد و نظارت بر اجرای تعهدات اعضا برای اجرای این منشور و سایر توفقات و تصمیمات سازمان بر عهده خود کشورهای عضو میباشد.
۱۸ ـ نمایندگان دائمی:اعضا بر اساس قوانین داخلی کشورهای خود نمایندگان دائمی خود را برای دبیر خانه انتخاب و معرفی میکنند.این افراد بعنوان اعضای دیپلماتیک سفارتخانه های کشورهای عضو در شهر پکن تلقی میگردند.
۱۹ ـ مزایا و مصونیتها:دبیر خانه و کارکنان ان از مزایا و مصونیت های لازم برای اجرا و تحقق اهداف سازمان در قلمرو کلیه کشورهای عضو بهره مند خواهند بود.
۲۰ ـ زبان: زبان رسمی کاری سازمان روسی و چینی میباشد.
۲۱ ـ مدت اعتبار و لازم الاجرا شدن:این منشور دارای اعتبار نامحدوداست.برای کشوری که این منشور را امضا میکند از همان روز تسلیم سند تصویب لازم الاجرا خواهد گردید.
۲۲ –حل و فصل اختلافات
۲۳ ـ اصلاحات و اضافات: این مهم از سوی شورای رؤسای کشورها از طریق توافق جداگانه انجام خواهد شد.
۲۴ ـ حق شرط: هیچ حق شرطی که مخالف اصول، اهداف و مقاصد سازمان باشد و یا کشورهای عضو را از انجام درست وظایف خود باز دارد،بر این منشور وارد نیست.مگر اینکه حداقل دوسوم اعضای سازمان استدلال نمایند که حق شرط می باید مورد لحاظ قرار گیرد.
۲۵ ـ امین:جمهوری خلق چین به عنوان امانت دار،منشور سازمان را نگهداری خواهد کرد.
۲۶ ـ ثبت:مطابق ماده ۱۰۲ منشور سازمان ملل این منشور در دبیر خانه سازمان ملل ثبت شد.(دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی،۱۳۸۸: ۹۹-۱۰۳)
د)ارکان سازمان:
-
- دبیر خانه
-
- ساختار ضد تروریستی منطقه ای
-
- نهادهای غیر دولتی
دبیر خانه: دبیر خانه اصلی ترین رکن اداری و اجرائی دائمی سازمان محسوب می شود.دبیر خانه سازمان نظارت بر عملکرد بخشهای مرتبط با سازمان را عهده دار میباشد.این بخش های مرتبط شامل؛ شورای تجاری، کنسرسیوم بین بانکی، مجامع سازمان، صندوق توسعه، باشگاه انرژی انجمن جوانان سازمان می باشند زیر نظر دبیر خانه و بر اساس مصوبات شورای هماهنگ سازان ملی فعالیت می نمایند.همچنین ساختار ضد تروریستی منطقه ای سازمان نیز در تعامل با دبیر خانه و با هماهنگی شورای هماهنگ سازان ملی فعالیت می نماید.دبیر کل سازمان در راس دبیر خانه قرار دارد و چهار بخش مجزای دبیر خانه به شرح ذیل زیر نظر چهار معاون دبیر کل فعالیت می نمایند:
-
- بخش سیاسی: تنظیم و هماهنگی امور مربوط به نشست های سران، وزرای خارجه، وزرای کشور، وزرای دفاع، شورای هماهنگ سازان ملی، نشست های دبیران شوراهای امنیتی، جلسات بین پارلمانی، تماس های سازمان، مکانیسم واکنش سریع، مشاوره و رایزنی های درون وزارت خانه های خارجه کشورهای عضو، تعاملات با ساختار ضد تروریستی، بخش نظارت بر انتخابات و تعاملات با نمایندگان دائم کشورهای عضو در دبیر خانه را عهده دار میباشد.
-
- بخش اقتصادی و فرهنگی: تنظیم و هماهنگی امور مربوط به نشست های نخست وزیران، جلسات وزارت خانه ها و دپارتمانهای مرتبط در کشورهای عضو، مقامات مسئول، کمیسیونها و گروه های کاری ویژه، تعامل با شورای تجاری، انجمن بین بانکی و صندوق توسعه سازمان، موضوعات مربوط به بخش اموزش،فرهنگ، ورزش، توریسم و حمایت از محیط زیست و بهداشت،تعاملات با بخش جوانان و سایر سازمان های عمومی در چارچوب سازمان همکاری شانگهای را عهده دار می باشد.
-
- بخش اطلاعات و تجزیه و تحلیل: تحلیل و بررسی اوضاع و شرایط منطقه ای و بین المللی، پوشش منظم فعالیت های سازمان، ارتباط با رسانه های جمعی و انتشار بیانیه های مطبوعاتی،هماهنگی و تنظیم مصاحبه های مطبوعاتی و جلسات توجیهی، تعامل با اعضای ناظر سازمان و سایر دولتها و سازمانهای بین المللی، گروه تماس افغانستان و تعامل با مجامع سازمان را در بر دارد.
-
- بخش اداری:موضوعات تشریفات، معاهدات، هماهنگی با دولتهای میزبان در خصوص نشست های دوره ای سازمان، صفحه خانگی دبیر خانه، مکاتبات، بخش اسناد و بایگانی، بخش مالی و حمایت های اجرایی و تدارکاتی از فعالیتهای سازمان و در نهایت بخش ترجمه را پوشش میدهد (فصلنامه آسیای مرکزی و قفقاز،۱۳۸۰: ۱۱۱-۱۱۷).
ساختار ضد تروریستی منطقه ای(RATS)[4]: بر اساس کنواسیون شانگهای در مورد مبارزه با تروریسم، جدایی طلبی و افراط گرایی و اهداف و اصول سازمان ملل، کشورهای عضو سازمان سه عامل تروریسم،جدایی طلبی و افراط گرایی را به عنوان تهدید صلح و امنیت کشورها تشخیص داده و ان را مخل روابط دوستانه میان کشورها میدانند.همچنین برای تضمین حقوق بشر و آزادی های اساسی،بر همکاری و هماهنگی های فی مابین به منظور تحقق تمامیت ارضی و ارامش و ثبات و نیز افزایش همکاری برای مبارزه بر علیه سه عامل تروریسم و جدایی طلبی و افراط گرایی تاکید میکند.بدین منظور و بر اساس ماده ده منشور سازمان و اصلاحیه اجلاسیه سران سازمان در سن پترزبورگ ساختار ضد ترورستی منطقه ای توسط شش کشور عضو سازمان طبق کنوانسیون شانگهای مورخ ۱۵ ژوئن سال ۲۰۰۱ بعنوان یکی از ارکان دائمی سازمان در شهر تاشکند ازبکستان تاسیس گردید.رئیس ساختار ضد تروریستی منطقه ای برای مدت سه سال توسط شورای رؤسای کشورهای عضو سازمان از ملیت های کشورهای عضوسازمان انتخاب می گردد.ساختار ضد تروریستی منطقه ای سازمان دارای شورایی است که بالاترین رکن تصمیم گیری در سازمان محسوب می گردد.همچنین کمیته اجرایی RATS زیر نظر این شورا فعالیت میکند و کارهای اجرایی را عهده دار می باشد.نمایندگان دائم کشورهای عضو سازمان در RATS نیز در هماهنگی و تعامل با این شورا فعالیت می نماید.اهداف و وظایف اصلی RATS به شرح زیر می باشد:
-
- حفظ تماس های کاری با دبیر خانه سازمان و تقویت هماهنگی با سازمان های بین المللی در تلاش برای مبارزه با تروریسم،جدایی طلبی و افراط گرایی.
-
- مشارکت در تهیه پیش نویس اسناد قانونی بین المللی در تلاش برای مبارزه سه عامل فوق.
-
- هماهنگی و همکاری با شورای امنیت سازمان ملل متحد و کمیته ضد تروریست ان سازمان و سازمان های منطقه ای و بین المللی برای ایجاد مکانیسم تدوین مقررات موثر برای مقابله با تهدیدات و چالش های نوین.
-
- جمع اوری و تجزیه تحلیل اطلاعاتی که توسط کشورهای عضو سازمان در مورد مبارزه با تروریسم و جدایی طلبی و افراط گرایی تهیه میگردد.
-
- ایجاد بانک اطلاعات ساختار ضد تروریستی منطقه ای و معرفی ملاحظات و توجهات ساختار در مبارزه علیه سه محور فوق الذکر.
-
- تدارک و برگزاری کنفرانس های علمی و تبادل تجارب در مورد مبارزه با تروریسم و جدایی طلبی و افراط گرایی.
هزینه های ساختار ضد تروریستی از محل بودجه سازمان تامین میگردد. تمام کشورهای عضو سازمان دارای نماینده دائمی در ساختار ضد تروریستی منطقه ای می باشند.(میر محمد،۱۳۸۱: ۵۵)
کنوانسیون شانگهای در مورد مبارزه با تروریسم،جدایی طلبی و افراط گرایی: محورهای کنوانسیون ۲۱ ماده ای شانگهای در مورد مبارزه با عوامل فوق بدین شرح است؛
ـ جمهوری قزاقستان، خلق چین، قرقیزستان، تاجیکستان،ازبکستان و فدراسیون روسیه بر اساس اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد در جهت صلح و امنیت بین المللی و ترویج روابط دوستانه و همکاری میان کشورها اذعان می دارند که تروریسم،جدایی طلبی و افراط گرایی عامل صلح و تهدید بین المللی و روابط دوستانه میان کشورها و آزادی و حقوق بشر می باشند.و تصدیق می کنند که پدیده های فوق موجب تهدید جدی تمامیت ارضی و امنیت کشورها و ثبات سیاسی و اقتصادی و اجتماعی انهاست.
ـ بر اساس اصول بیانیه مشترک الماتی سال ۱۹۹۸، بیانیه بیشکک سال ۱۹۹۹ و بیانیه دوشنبه سال ۲۰۰۰ و بیانیه تاسیس سازمان هکاری شانگهای در سال ۲۰۰۱ کشورهای عضو معتقدند که تروریسم،افراط گرایی و جدایی طلبی تعریف شده در این کنوانسیون نمی توانند در هیچ شرایطی توجیه پذیر باشند و عاملان چنین اعمالی باید تحت تعقیب قانونی قرار بگیرد.و اعتقاد دارند که همکاری مشترک در چارچوب این کنوانسیون میان اعضا یک شیوه موثر برای مبارزه با تروریسم و جدایی طلبی و تروریسم و افراط گرایی است.
بر اساس اهداف تدوین این کنوانسیون اصطلاحات مورد استفاده بدین شرح تعریف می شوند.
ـ تروریسم یعنی هر عملی که یکی از مفاد مندرج در ضمیمه این کنوانسیون را نقض میکند و سایر اقداماتی که باعث مرگ و یا ایراد جراحات بدنی جدی به یک شهروند و یا هر شخص دیگری که در شرایط غیر جنگی قرار دارد می شود.