۱۰
بازاریابی تمرکزی
۲۸،۲۹،۳۰
۳
متغیر وابسته
۶.۳روایی و پایایی پرسشنامه
در هر تحقیقی، مناسب بودن ابزار اندازه گیری اهمیت فراوانی دارد. هر نوع ابزار سنجش، باید از روایی و پایایی لازم برخوردار باشد تا محقق بتواند داده های متناسب با تحقیق را گردآوری نماید و از طریق این داده ها و تجزیه و تحلیل آنها، فرضیه های مورد نظر را بیازماید و به سئوال تحقیق پاسخ دهد(خاکی، ۱۳۹۰، ۲۸۸).
۱.۶.۳روایی پرسشنامه
مقصود از روایی آن است که ابزار اندازه گیری می تواند خصیصه ویژگی ای که ابزار برای آن طراحی شده است را اندازه گیری کند یا خیر؟ روایی با این سوال در ارتباط است که آیا همان چیزی را که در نظر داریم اندازه گیری می کنیم؟ (خاکی، ۱۳۹۰، ۲۴۴)
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
منظور این است که مقیاس و محتوای ابزار یا سئوالات مندرج در ابزار دقیقاً متغیرها و موضوع مورد مطالعه را بسنجد، یعنی اینکه هم داده های گردآوری شده از طریق ابزار مازاد برنیاز تحقیق نباشد و هم اینکه بخشی از داده های مورد نیاز در رابطه با سنجش متغیر ها در محتوای ابزار حذف نشده باشد یا به عبارت دیگر، عین واقعیت را به خوبی نشان دهد(حافظ نیا، ۱۳۹۱، ۱۵۸).
در این تحقیق برای سنجش اعتبار پرسشنامه، دو پرسشنامه مورد استفاده که در پیوست شماره الف و ب آورده شده است بین ۵ نفر از خبرگان و کارشناسان در بخش مدیریت فروش و بازاریابی شرکتهای بیمه ای کشور و ۵ نفر از منتخب اساتید در حوزه بازاریابی و فروش ایران توزیع گردیده است که بر اساس آن سوالات پرسشنامه حاضر و مدل نهایی پژوهش مورد تائید قرار گرفتند و پرسشنامه تحقیق پس از تایید نهایی ایشان، مورد استفاده قرار گرفت.
۲.۶.۳پایایی پرسشنامه
مقصود از پایایی آن است که اگر ابزار اندازه گیری در یک فاصله زمانی کوتاه چندین بار به گروه واحدی از افراد داده شود نتایج حاصل نزدیک به هم باشد(خاکی، ۱۳۹۰، ۲۴۵).
ضریب پایایی نشانگر آن است که تا چه اندازه ابزار اندازه گیری ویژگی های با ثبات آزمودنی و یا ویژگی های متغیر و موقتی آن را می سنجد(سرمد و دیگران، ۱۳۸۰، ۱۶۶).
برای محاسبه پایایی، شیوه های مختلفی به کار برده می شود که در این تحقیق برای تعیین پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شده که به وسیله نرم افزار SPSS برای مجموعه سئوالات مربوط به هر متغیر محاسبه گردیده است. در عمل برای محاسبه ضریب پایایی از روش آلفای کرونباخ، ابتدا یک نمونه اولیه شامل۳۵ پرسشنامه پیش آزمون گردید و سپس با بهره گرفتن از داده های به دست آمده ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. برای محاسبه ضریب آلفای کرونباخ ابتدا باید نمره های هر زیر مجموعه پرسشنامه واریانس کل را محاسبه کرد. سپس ضریب آلفای کرونباخ کل پرسشنامه محاسبه خواهد شد.
جدول۳.۳ ضریب آلفای کرونباخ مربوط به پایایی سوالات
ردیف
متغیر
میزان آلفا
۱
Ecrm عملیاتی
۸۹۶/۰
۲
Ecrm تحلیلی
۹۰۸/۰
۳
استراتژی بازریابی یکسان
۸۳۲/۰
۴
استراتژی بازریابی تفکیکی
۸۷۲/۰
۵
استراتژی بازریابی متمرکز
۸۹۱/۰