معایب تمرکز
۱. چون تصمیم گیری توسط عده معدودی انجام می گردد تصمیم ها سریع تر گرفته می شوند.
۲. چون تصمیم های اتخاذ شده درباره تهیه و تنظیم برنامه و مواد آموزشی بعد از تصویب قابل اجرا در تمام مدارس کشور می باشد مشکلات و مسائل اجرائی مشابه ومعدودی وجود خواهد داشت.
۳. بخاطر همگون و هماهنگ بودن محتوای برنامه های آموزشی.
۴. چون همه استانها و مناطق کشور از نظر مالی وابسته به مراکز هستند از بودجه و امکانات مالی نسبتأ یکسانی بهره مند می گردند.
۱. چون تصمیم گیری ها غالبأ توسط کسانی انجام می گیرد که عملاً از محیط آموزشی بدورند و با نیازها و شرایط و امکانات موجود در محیط آموزشی آشنایی ندارند بیشتر تصمیم هایشان با نیازها شرایط و امکانات موجود محلی و منطقه ای مطابقت نمی کند.
۲. چون برنامه های آموزشی بطور یکسان برای تمام مناطق کشور تهیه و تنظیم می گردند نیازها شرایط و امکانات محلی نادیده گرفته می شود.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۳. چون امکان تبادل نظر و ارئه نظرات اصلاحی و راه حل ها و پیشنهاد ها جهت رفع مشکلات و کمبودها و نقائص برنامه های آموزشی از سطوح پائین تر به سطوح بالاتر وجود ندارد برنامه های آموزشی و درسی از لحاظ کمی و کیفی تغییر چندانی نمی کنند و از فرصت و فوائد بهره مند شدن از نظرات مجریان برنامه های آموزشی ، بخصوص مدیران ، معلمان ، و دانش آموزان و سایر مجریان و صاحبنظران محروم می مانند.
۴. در صورت وجود هر گونه نقص یا نقائصی در برنامه آموزشی یا محتوایی و یا ماهیت مواد آموزشی ضرر و زیان حاصله متوجه تمام افراد می شود.
۵. برنامه های آموزشی ، محتوای کتب درسی و ماهیت مواد و وسائل کمک آموزشی قبل از تصویب نهائی و ابلاغ بتمام مراکز در یک محیط آموزشی آزمایشی اجرا و بررسی و آزمایش نمی شوند.
منبع: (پروند، ۱۳۸۵)
۲-۴-۱۱- محاسن و معایب عدم تمرکز
در این بخش به بررسی محاسن و معایب عدم تمرکز میپردازیم:
جدول۲-۴- محاسن و معایب عدم تمرکز
محاسن عدم تمرکز
معایب عدم تمرکز
۱. از تعداد تصمیمات متعدد و متنوعی که مدیران سطوح بالا در هر لحظه باید اتخاذ کنند می کاهد و به آنان فراغت بال می بخشد.
۲. توان تصمیم گیری و روحیه قبول مسئولیت را در سطوح پایین مدیریت تقویت می کند.
۳. برای تصمیم گیری به مدیران آزادی عمل و استقلال بیشتری می دهد.
۴. امکان استفاده از سیستمهای کنترلی راکه می توانند ایجاد انگیزه کند به وجود می آورد.
۵. امکان مقایسه عملکرد واحدهای مختلف سازمان را به وجود می آورد.
۶. دایر ساختن رشته های جدید کاری را تسهیل می نماید.
۷. زمینه پرورش و رشد مدیرانی را برای اشتغال مسئولیتهای بالاتر فراهم می سازد.
۸. قابلیت تطبیق با محیط و پاسخگویی به نیازهای اجتماعی را افزایش می دهد.
۱. اعمال هماهنگ مشی ها را مشکل می سازد.
۲. ایجاد کردن هماهنگی در سازمان غیر متمرکز بسیار پیچیده و دشوار می شود.
۳. ممکن است تسلط و کنترل مدیران رده بالا را بکاهد.
۴. ممکن است عدم تمرکز به دلیل اعمال شدن کنترلهای خاص دچار محدودیت شود.
۵. ممکن است در اثر اجرای برخی طرحها و برنامهها کم اثر شود.
۶. ممکن است در اثر نداشتن مدیران قابل در سطوح پایین بی خاصیت گردد.
منبع: (پروند، ۱۳۸۵)
۲-۴-۸- پیشینه پژوهش
۲-۴-۸-۱- عوامل مؤثر بر تمرکز
صاحبنظران معتقدند با کاهش حیطه نظارت(تعداد کارکنانی که به صورت مستقیم به یک مدیر گزارش میدهند) تعداد سطوح سازمانی و ارتفاع هرم سازمان افزایش می یابد و سازمان متمرکزتر می شود. اگر حیطه نظارت گسترده باشد، مدیر قادر به اتخاذ همه تصمیمها نخواهد بود و مجبور می شود که بخشی از اختیارات تصمیمگیری خود را واگذار کند؛ ولی اگر حیطه نظارت کوچک و محدود باشد، امکان تصمیمگیری متمرکز به وجود میآید. به این ترتیب سلسله مراتب طولانی تر شده و فاصله مدیران عالی از رده عملیاتی افزایش می یابد. در سازمانهای پویا، مدیران برای افزایش سرعت فراگرد تصمیمگیری مجبور میشوند، که تمرکز را کاهش دهند. همچنین هرچه سبک رهبری مستبدانه تر و کنترل شدیدتر باشد، حیطه نظارت محدودتر و میزان تمرکز بیشتر خواهد شد (اقتداری، ۱۳۷۹).
۲-۴-۸-۲- پیامدهای تمرکز
آلن (۱۳۷۴)، پژوهشی با عنوان تمرکز و عدم تمرکز در سازمانهای اقتصادی انجام داد. وی در این پژوهش به این نتیجه رسید که ایجاد عدم تمرکز میتواند موجب توسعه سازمان، نوآوری در تولید محصول جدید، پیشرفتهای فنی، افزایش تعداد مدیران، حل مشکلاتی مانند رکود و کسادی بازار فروش و حل اختلافات، تفویض اختیار، تسهیل رهبری شخصی، انعطافپذیری، سرعت تصمیم گیری، مزایای رقابتی شود.