شرکتهایی که جزء شرکتهای زیان ده محسوب میشوند.
۵۵
فیلتر
شرکتهایی که بعد از ١/١/١٣٨۷ در بورس اوراق بهادار پذیرفتهشده، یا قبل از ٢٩/١٢/١٣۹۱ از تابلوی بورس خارج شده اند و یا اطلاعات آنها در دسترس نبوده است.
۱۶۴
فیلتر
جمع شرکتهای حذف شده از جامعه آماری
۴۳۹
کل فیلتر
جمع شرکتهای عضو نمونه ی آماری
۶۲
مانده
۳-۵ روش های تجزیه و تحلیل داده های پژوهش
۳-۵-۱ روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
به منظور تعیین ارتباط بین متغیرهای تحقیق با توجه به نوع رابطه بین متغیرها، از آزمونهای همبستگی استفاده شده است. لازم به ذکر میباشد، که برای آزمون نرمال بودن داده ها از آزمون کولموگرف - اسمیرنوف استفاده گردیده است، تا بدین وسیله شرط نرمال بودن داده ها را آزمون نموده و سپس به سایر تحلیلها پرداخته شود. شایان ذکر است که در تمامی حالات آزمونهای آماری در سطح معنیداری ۹۵ درصد یا p-value= ./.۹۵ انجام گرفته است.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۳-۵-۲ مفهوم سطح معنیداری[۴۵]
مفهوم سطح معنیداری، که به اختصار آن را با sig نشان میدهیم، میزان خطایی است که در رد فرضیه صفر (H0) مرتکب میشویم. Sig بهp- value نیز معروف است. هر چه مقدار sig کمتر باشد، رد فرضیه صفر سادهتر می شود. آلفا ) سطح خطایی است که محقق در نظر میگیرد(که معمولا ۵ درصد است ). به طور کلی میتوان گفت: اگر sig باشد آنگاه فرض H0 رد می شود و ادعای پژوهشگر (H1) پذیرفته می شود و اگر sig≥ باشد فرض H0 پذیرفته شده و فرض H1 رد می شود.
۳-۵-۳ مفهوم ضریب همبستگی ®
ضریب همبستگی ابزاری آماری برای تعیین نوع و درجه رابطه یک متغیر کمی با متغیر کمی دیگر میباشد . ضریب همبستگی، یکی از معیارهای مورد استفاده در تعیین نوع همبستگی دو متغیر است. ضریب همبستگی شدت رابطه و همچنین نوع رابطه( مستقیم یا معکوس) را نشان میدهد. این ضریب بین ۱ تا۱- است و در صورت عدم وجود رابطه بین دو متغیر مقدار این ضریب صفر میباشد.
ضریب همبستگی دو متغیر تصادفی به صورت زیر تعریف می شود :
Corr (X,Y)
که در آن corr نماد معمول برای همبستگی پیرسون و نماد انحراف معیار میباشد.
زمانی که با تغییر یک متغیر، متغیر دیگر هم تغییر کند، میگوییم بین دو متغیر همبستگی وجود دارد. توجه داشته باشیم که همبستگی با وابستگی تفاوت دارد. انواع همبستگی را میتوان در چهار حالت دستهبندی نمود که عبارتند از :
حالت اول: با افزایش X ، Y افزایش مییابد و آهنگ افزایش (تغییر) یکسان است، در این حالت رابطه خطی است و نیمساز تشکیل میدهد و مقدار ضریب همبستگی برابر یک است.
حالت دوم: با افزایش X ، Y افزایش مییابد و آهنگ تغییر نابرابر است. در این حالت مقدار ضریب همبستگی بین صفر و یک است. این نوع همبستگی را همبستگی مستقیم وناقص میگویند.
حالت سوم: با افزایش X ، Y کاهش مییابد وآهنگ تغییر برابر است. در این حالت رابطه معکوس و کامل است و مقدار ضریب همبستگی برابر ۱- میباشد.
حالت چهارم: با افزایش X ، Y کاهش مییابد و آهنگ تغییر نابرابر میباشد. در این حالت رابطه معکوس ناقص و مقدار ضریب همبستگی بین ۱- و صفر می باشد.
در کل ضریب همبستگی براساس سطح اندازه گیری متغیرهای ما فرق می کند.
سطوح سنجش عبارتند از سطوح اسمی، فاصلهای، ترتیبی و نسبی (مردان نیا، ۱۳۹۱).
فصل چهارم :
تجزیه و تحلیل داده های پژوهش
۴-۱ مقدمه
داده های جمعآوری شده، اعداد و ارقامی بدون معنی میباشند که از آمار برای معنیدار کردن آنها به منظور تعیین اهداف پژوهشها و تحقیقات کمک گرفته می شود. تجزیه و تحلیل اطلاعات به عنوان بخشی از فرایند روش تحقیق علمی یکی از پایه های اصلی هر مطالعه و پژوهش به شمار میرود که به وسیله آن کلیه فعالیتهای پژوهشی تا رسیدن به یک نتیجه، کنترل و هدایت میشوند. به عبارتی در این بخش، پژوهشگر برای پاسخگویی به مسئله تدوین شده و یا تصمیم گیری در مورد رد یا تأیید فرضیه یا فرضیاتی که برای تحقیق در نظر گرفته است، از روش های مختلف تجزیه و تحلیل استفاده می کند. لذا ذکر این نکته ضروری است، که تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده به تنهایی برای یافتن پاسخ پرسشهای پژوهش کافی نیست، بلکه تعبیر و تفسیر این نتایج نیز به نوبهی خود از اهمیت بسزایی برخوردار میباشد. لذا ابتدا باید داده ها را تجزیه و تحلیل نمود و سپس نتایج این تجزیه و تحلیل را مورد تعبیر و تفسیر قرار داد (نجفی، ۱۳۹۱).
اطلاعات لازم برای این پژوهش از صورتهای مالی شرکتها و نرم افزار رهآورد نوین جمع آوری شده است. این اطلاعات پس از انجام حذف سیستماتیک(فیلترینگ) و بدست آوردن جامعه آماری مورد نظر که شامل ۶۲ شرکت میباشد و در دوره زمانی ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۲ محاسبه و دستهبندی گردید، سپس با اعمال آزمونهای آماری مناسب با توجه به فرضیات تحقیق، فرایند تجزیه و تحلیل داده ها انجام گردید و در نهایت نتایج گرد آوری شده و تجزیه و تحلیلهای صورت گرفته داده ها برمبنای استنباط آماری و به کمک فنون آماری مناسب، به منظور تأیید یا رد فرضیه های تحقیق ارائه گردید. در این بخش به منظور توصیف ویژگیهای نمونه، ابتدا داده های جمعآوری شده با بهره گرفتن از شاخص های آمار توصیفی خلاصه و طبقه بندی شدند سپس با بهره گرفتن از آزمون کولموگروف – اسمیرنوف آزمون نرمال بودن یا نبودن جامعه آماری انجام شد و در نهایت به دلیل نرمال نبودن جامعه آماری از آزمون اسپیرمن جهت آزمون فرضیات پژوهش استفاده گردید.
۴-۲ تخمین برآورد OLS برای تعیین ضرایب اقلام تعهدی اختیاری
برای تعیین ضرایب اقلام تعهدی اختیاری با بهره گرفتن از نرم افزار Eviewsورژن ۶ استفاده شده است. ابتدا شرکتهای فیلتر شده به تفکیک صنایع به ۷ صنعت خودرو و ساخت قطعات، ساخت محصولات فلزی، فلزات اساسی، محصولات شیمیایی، محصولات غذایی و آشامیدنی بجز قند و شکر، مواد و محصولات دارویی و سایر، از مدل تعدیل شده جونز ( دچاو و دیگران[۴۶]) به منظور به دست آوردن اقلام تعهدی اختیاری استفاده شده است. لازم به ذکر است، صنایع قند و شکر، محصولات کانی غیرفلزی، لاستیک و پلاستیک، ماشین آلات دستگاه های برقی، محصولات کاغذی و منسوجات به دلیل کم بودن تعداد نمونه ها در یک گروه و با عنوان سایر طبقه بندی شده اند.
پس از گروه بندی نمونه ها و تفکیک آن ها به صنعت، ابتدا ، مجموع اقلام تعهدی را از روش زیر و با توجه به اطلاعات موجود محاسبه میکنیم:
که:
TA : جمعکلاقلامتعهدی
: NIمعرفسودخالصقبلازاقلامغیرمترقبه،