متغییرهای وابسته تحقیق:
متغییر وابسته میزان موفقیت پروژههای هوش تجاری : هر یک از متغییرهای مستقل نام برده شده در قسمت قبل بر میزان موفقیت پروژههای هوش تجاری، تاثیر متفاوتی دارند. هدف این تحقیق الویتبندی میزان تاثیر هریک از این عوامل بر موفقیت پروژه میباشد.
فرضیهها و مدل پیشنهادی تحقیق
فرضیه اول : مهمترین عامل حیاتی موفقیت از منظر سازمانی از شاخصهای حمایت مدیریت ارشد سازمان میباشد.
فرضیهٔ دوم: مهمترین عامل حیاتی موفقیت از منظر فرآیندی از شاخصهای مدیریت موثر تغییرات میباشد.
فرضیهٔ سوم : مهمترین عامل حیاتی موفقیت از منظر فناوری از شاخصهای کیفیت داده میباشد.
با توجه به مطالب ذکر شده در این فصل مدل پیشنهادی تحقیق مطابق شکل بخش ۳-۷ میباشد.
مدل پیشنهادی تحقیق
در بخش زیر مدل پیشنهادی تحقیق از منظر عوامل سازمانی، فرایندی و فنی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
مدیریت موثر تغییرات
خوش تعریف بودن مشکلات و مسایل کاری
مدیران و تیم با مهارت کافی
دیدگاه و برنامه ریزی کاری واضح
دادهها
ابزارها و فناوریهای مناسب
بودجه کافی
همسویی راهحل هوش تجاری با انتظارات کاربران
کاربر پسند بودن سیستم
یکپارچگی دادهها
کیفیت اطلاعات
بهکارگیری اطلاعات در فرایند کاری
محتویات
حمایت مدیریت ارشد سازمان
دسترسی
شکل ۳-۱: مدل پیشنهادی تحقیق
انطباق الگوریتم و مدل پیشنهادی
در الگوریتم پیشنهادی m گزینه و n معیار داریم، گزینههای پیشنهادی این پژوهش همان عوامل حیاتی موفقیت در سازمانهای کوچک و متوسط ایرانی هستند که مطابق با مدل پیشنهادی به سه گروه، عوامل سازمانی، فرایندی و فناوری تقسیم میشوند. و این گزینهها برای هر گروه مطابق مراحل ذکر شده در بخش ۱۰٫۳ بدست آمده است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
معیارهای پیشنهادی این پژوهش به این دلیل که باید میزان اهمیت هر عامل حیاتی را مورد سنجش قرار دهند به پنج معیار؛ بسیار زیاد برای اهمیت فوقالعاده عامل حیاتی موفقیت،زیاد برای اهمیت زیاد گزینه و متوسط، کم و بسیارکم برای سایر موارد تهیه دیده شد.
مطابق مدل پیشنهادی عوامل حیاتی موفقیت به سه گروه تقسیم شدهاند. در الگوریتم پیشنهادی عامل حیاتی موفقیت در هر گروه از گروههای مدل پیشنهادی به صورت جداگانه بدستآمده و در نهایت از هر گروه مهمترین عامل حیاتی موفقیت مشخص خواهد شد. مدل پیشنهادی شامل سه گروه است برای الویتبندی عوامل حیاتی موفقیت در هر گروه تعدادی متغییر در نظر گرفته شده است و برای سنجش هر متغییر تعدادی شاخص در نظر گرفته شده است. شاخصهای معین شده برای هر متغییر در الگوریتم پیشنهادی نقش گزینههای ما را بازی خواهد کرد. و مطابق آنچه که در بخش قبل در مراحل الگوریتم تاپسیس گفته شد،نتیجه نهایی بدست خواهد آمد.
معیارها و شاخصهای تحقیق
عوامل حیاتی موفقیت سیستم هوش تجاری (دیدگاه سازمانی) | شاخصهای متغییرهای مستقل تحقیق | |
متغییرهای مستقل تحقیق | ۱٫ حمایت مدیر ارشد سازمان | ۱٫حمایت مالی مدیران از پروژههای هوش تجاری |
۲٫اطمینان مدیریت از تامین نیازهای اطلاعاتی کارکنان | ||
۳٫حمایت مدیریت از افراد دارای تجربه | ||
۲٫مدیران و تیم با مهارت کافی |