۲-۱۱-۲-مسیرهای دوچرخه موجود در اصفهان
متأسفانه مسیرهای موجود در سطح شهر اصفهان به لحاظ کمی نسبت به وسعت مناطق داخلی شهر اصفهان بسیار محدودند و نیاز به طراحی مسیرهای دوچرخه البته با فرهنگ سازی و انجام فعالیتهای زیر ساختی و رعایت معیارها و مطالعات بسیار دقیق دارد.در مطالعات صورت گرفته بر مسیرهای دوچرخه سواری در شهر اصفهان مشخص شده است که شهر اصفهان دارای ۴ مسیر دوچرخه سواری به عبارت ذیل می باشد:
- مسیر کنار گذر خیابان مطهری که از میدان انقلاب تا پل فلزی آغاز می شود. این مسیر در جهت شرقی – غربی در کنار پیاده روهای شمالی و جنوبی خیابان طراحی شده است که با موزاییک های رنگی از قسمت پیاده رو جدا گشته است.
- مسیر خیابان چهار باغ عباسی در دو طرف مسیر پیاده رو ، وسط خیابان با دو گذر جداگانه با جهت شمالی – جنوبی در از میدان انقلاب تا میدان شهداءکه این قسمت با ارتفاع حدود ۱۰سانتی متر از سطح پیاده رو جدا می گردد.
- مسیر خیابان آماده گاه، استانداری، سپه در کنار مسیر ماشین رو خیابان که با خطوط زرد رنگ از مسیر عبور ماشین رو جدا گشته است.
- مسیر خیابان آذر ازخیابان جابر انصاری تا اتوبان شهید چمران با جهت شمالی – جنوبی در دو طرف پیاده خیابان آذر ازخیابان جابر انصاری تا اتوبان شهید چمران با جهت شمالی – جنوبی در دو طرف پیاده روها طراحی شده است.(مختاری ملک آبادی,۱۳۸۷, ۱۱)
۲-۱۲-قیاس پذیری شهر های اصفهان و آمستردام در گردشگری با دوچرخه
دلایلی که برای قیاس اصفهان با آمستردام موجب ترغیب نگارنده این عصر گردید ابعاد تاریخی، جغرافیایی، توپوگرافیک و مردم شناسی است که دارای تشابهات جالبی هستند از جمله اینکه اصفهان به عنوان توریستی ترین شهر شناخته شده ایران هم در بعد گردشگری داخلی و هم بعد خارجی است و دارای قدمت و آثار تاریخی و هنری با اهمیت و سابقه سیاسی درخشان به عنوان چند قرن پایتختی کشور است. از لحاظ جغرافیایی شهری با معماری اورگانیک با مرکزیت رودخانه با کانال های آبی مصنوعی منشعب از رودخانه است. به لحاظ توپوگرافیک شهر اصفهان به استثنای مناطق جنوبی آن دارای شیبی هموار و واقع در فضایی پست و جلگه ایست. به لحاظ مردم شناسی هم مردمانی شاد و اهل گردشگری و مقتصد دارد که همگی این عوامل تشابهات ریز و درشتی با آنچه در کشور هلند و شهر آمستردام موجود است به صورت زیر دارد: شهر آمستردام هم شهری است با قدمت طولانی که هنوز نقش پایتخت اقتصادی و فرهنگی هلند را بازی می کند و بسیاری بناهای تاریخی و آثار گردشگری را در خود جای داده است. این شهر همچون اصفهان در فضای کنار رودخانه ای بنا شده و توسعه یافته است با این تفاوت که حجم آب رودهای ورودی به این شهر و تعداد کانال های مصنوعی منشعب از آن و آبراهه های موجود در این شهر و قابلیت های قایق رانی و کشتی رانی در این شهر با اصفهان متفاوت است. شیب نزدیک به صفر در این شهر و فضای هموار و جلگه ای در این شهر همانند شهر اصفهان است.به لحاظ جمعیتی هم جمعیت شهر اصفهان با جمعیت شهر آمستردام به صورت تقریبی برابری می کند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
با توجه به مواردی که در بالا ذکر شد، ملقب بودن اصفهان به شهر دوچرخه ها در طول قرن گذشته و وجود اولین و طولانی ترین مسیر دوچرخه در شهر اصفهان دلایل کافی برای امکان قیاس پذیری دو شهر اصفهان و پایتخت دوچرخه های جهان یعنی آمستردام را فراهم ساخته است. به لحاظ تاریخ دوچرخه سواری هم شاهد تشابهات معناداری بین این دو شهر نیز هستیم از جمله اینکه به محض ورود دوچرخه به عنوان اختراعی نوین مردمان این دو شهر استقبال گسترده ای از آن به عمل آوردند هر چند که ورود دوچرخه به ایران و شهر اصفهان وقفه ای ۵۰ ساله داشته است. بالا بودن میزان کاربری دوچرخه در طول سال های دهه های ۲۰ و۳۰ میلادی به مرز ۴۵ درصدی می رسد که این مسأله هم در شهر اصفهان رکورد باورنکردنی ۶۰ درصدی را در طول سال های دهه ۳۰ و ۴۰ شمسی به ثبت مرساند. روند ساخت و ورود خودروها در ایران و هلند با ضرب آهنگی سریع و تقریباً همزمان شروع شد و آثار مشابهی هم بر روی میزان استفاده از دوچرخه هم در هر دو شهر به همراه داشت و آن کاهش شدید استفاده از دوچرخه در این شهرها بود که این روند در اصفهان تا تاریخ معاصر عصر حاضر ادامه یافته است بطوری که باورش سخت است که در شهر مملو از خودروهایی که در کوچه و خیابان از سر و کول هم بالا می روند و این همه مشکلات ترافیکی وجود دارد روزی تعداد کثیری از افراد سوار بر دوچرخه در کوچه ها و خیابان های اصفهان در حال رفت و آمد بودند به نحوی که دولت وقت برای تسهیل آمد و شد دوچرخه سواران فضاهای مخصوصی را بنا کرد که هنوز هم دو بخش آن پا بر جاست. در جدول شماره(۲-۲) تغییرات تاریخی استفاده از دوچرخه در کشورهای ایران و هلند از بدو اختراع و ورود دوچرخه نشان داده شده است.
نمودار شماره (۲-۳)تغییرات میزان استفاده از دوچرخه در اصفهان و آمستردام
با توجه به این نکته که گردشگری با دوچرخه از انواع گردشگری خارج از فضای بسته[۹۸] است از عواملی چون الگوهای آب و هوایی متوسط دمای هوا، وضعیت توپوگرافیک بسیار متأثر است.
جدول شماره (۲-۴) قیاس شاخص های گردشگری با دوچرخه در ایران و هلند (مطالعه موردی اصفهان و آمستردام)
آمستردام | اصفهان | هلند | ایران | محل شاخص |
۲/۱ میلیون | ۶/۱ میلیون | ۶/۱۶ میلیون | ۷۸ میلیون | جمعیت(نفر) |
۲۱۹ | ۴۸۲ | ۴۱۵۶۸ | ۱۶۸۹۷۴۲ | مساحت(کیلومتر مربع) |
۳۵۰۷ | ۱۷۰۶ | ۲۰۸۷ | ۷۶۰ | تراکم جمعیت |
۲۰۹ |