۱۰-اسکار بنتلو[۶۲] و همکارانش در سال ۲۰۰۸ در دانشگاه تگزاس آمریکا در مطالعهای به بررسی رابطه بین رفتار شهروندی سازمانی و مدیریت کیفیت جامع پرداختند. نتایج حاصل از این مطالعه نشان میدهد مدیریت کیفیت جامع نقش میانجی را بین عملکرد و رفتار شهروندی سازمانی ایفا میکند، بدین معنی که خود رفتار شهروندی سازمانی باعث بهبود عملکرد سازمانی نمیشود، بلکه وجود مدیریت کیفیت جامعه سبب میشود تا رفتار شهروندی سازمانی بهبود عملکرد را به همراه داشته باشد.
۱۱-اسپمن و زارت[۶۳] طی مطالعهای ۳۲ مؤسسه خدماتی را با هدف بررسی رابطه بین تحلیل رفتگی و کارایی منفی با رفتار شهدوندی سازمانی در ایالت واشنگتن مورد بررسی قرار دادند، نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که تحلیل رفتگی شغلی، عدم کارایی و رفتار شهروندی سازمانی، همگی ارتباط معنیداری با همدیگر دارند؛ بهطوری که ارتباط منفی بین عدم کارایی و رفتار شهروندی سازمانی وجود دارد. در واقع عدم کارایی بالا معادل پایین بودن رفتار شهروندی سازمانی است. البته هر یک از ابعاد رفتار شهروندی همبستگی منفی متفاوتی با عدم کارایی دارند، بهطوری که فداکاری، بیشترین رابطه منفی را با عدم کارایی دارد و نتایج حاصل از این مطالعه، بیانگر رابطه منفی رفتار شهروندی سازمانی و تحلیل رفتگی شغلی است.
۱۲-تانگ و ابراهیم[۶۴] در تحقیقی که در سال ۱۹۹۸ انجام دادند از طریق یک نمونه ی ۱۵۵نفری در آمریکا و ۳۷۸ نفری در عربستان و مصر به ارزیابی پیامدهای رفتار شهروندی سازمانی در ایالات متحده آمریکا، عربستان صعودی و مصر پرداختند.آنان با بهره گرفتن از روش توصیفی – همبستگی بیان داشتند که بین رفتار شهروندی سازمانی با رضایت درونی و بیرونی، عزت نفس، کاهش استرس کاری و تحقّق اهداف فردی رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد.
۲-۵ جمعبندی و چارچوب نظری پژوهش
با توجه به نظریات اندیشمندان و متفکرین علم رفتار سازمانی و مطالعات صورت گرفته در زمینه رهبری، بخصوص رهبری تحولآفرین و رفتار شهروندی سازمانی میتوان این طور بیان کرد که رهبران سازمانها مهمترین عوامل بروز رفتارهای مثبت شهروندی سازمانی از طرف کارکنان و زیردستان هستند، سازمان ها و مدیران در جهت ایجاد رفتار شهروندی سازمانی باید گام به گام حرکت کنند . چون فرایند رفتار شهروندی سازمانی یک فرایند یک روزه نیست که بتوان مانند یک تکنولوژی جدید آن را به سرعت وارد سازمان کرد، بلکه یک فرایند مداوم و زمان بر است. مدیران و رهبران سازمانها در این مورد نقش اصلی را بر عهده دارند، چند مورد از نمونه کارهایی را که رهبران سازمانها در قبال کارکنان خود میتوانند انجام دهند و آنها را تشویق به انجام رفتارهای شهروندی مثبت کنند در زیر آورده شدهاند؛
-مدیران باید نسبت به تعهدات و وعده های خود سخت پایبند باشند؛
- باید صداقت خود را با برقراری ارتباط باز با کارکنان نشان دهند؛
-مدیران باید پیش از آنکه سخن بگویند، به سخنان کارکنان سازمان به طور جدی گوش دهند؛
- باید به طرق مختلف در دسترس کارکنان سازمان باشند؛
- مدیران باید به کارکنان احترام گذاشته و در انجام امور منصف و مصر باشند؛
- مدیران باید پاسخگو باشند، از سرزنش پرهیز کنند و برای کمک به رفع مشکلات کارکنان
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
سازمان همکاری نمایند و راهکار بجویند.
مدیران باید افراد متفاوت را در زیر چتر فکر و نظر واحدی گرد آورند و افراد خلاق و کارآفرین را پرورش دهند . این امر در پرورش ابعاد رفتار شهروندی سازمانی بسیار مؤثر می باشد. الهام و القای تصویر خوش بینانه درباره آینده در کارکنان سازمان منبع انگیزش و تحریک کافی برای حر کت در مسیر هدف های سازمان را پدید می آورد که پدیده رفتار شهروندی سازمانی را در سازمان تسهیل میکند.
رهبری تحولآفرین چهار مؤلفه اساسی دارد که عبارتندز: نفوذ آرمانی، انگیزش الهامبخش، تحریک فرهیختگی و حمایتهای توسعهگرا.
برای رفتار شهروندی مؤلفه های متعددی از سوی اندیشمندان مختلف ذکر شده که اکثر آنها در هفت مورد اتفاق نظر دارند و آنها عبارتندز: رفتارهای کمککننده، رادمردی، وفاداری سازمانی، اطاعت سازمانی، ابتکارات فردی، رفتار یا فضیلت مدنی و توسعه خود مؤلفه های رفتار شهروندی سازمانی است.
فصل سوم
روش شناسی پژوهش
۳-۱ مقدمه
در این فصل ، ابتدا به توصیف روش تحقیق شامل جامعه آماری، سوالات تحقیق، نمونه و روش نمونهگیری پرداخته شده است و سپس ابزار بکار رفته در پژوهش و بعد از آن روش اجراء طرح تحقیق و روش های آماری برای تجزیه و تحلیل داده های جمعآوری شده توضیح داده شدهاند.
۳-۲ روش تحقیق
این تحقیق بر مبنای هدف جزء تحقیقات کاربردی است. و بر اساس روش وهدف به صورت زیر دستهبندی میشود؛پژوهش بر حسب روش توصیفی و همبستگی است. در پژوهش توصیفی به توصیف جزءبهجزء یک موقعیت یا یک رشته شرایط میپردازیم. پژوهش حاضر توصیفی است زیرا به جمع آوری اطلاعات برای آزمون فرضیه یا پاسخ به سوالهای مربوط به وضعیت فعلی موضوع مورد مطالعه می پردازد. یک مطالعه توصیفی چگونگی وضع موجود را تعیین و گزارش می کند. اطلاعات توصیفی معمولا” از طریق پرسشنامه، مصاحبه و یا مشاهده جمع آوری میشود(خاکی، ۱۳۸۸، ص۲۱۰).
۳-۳ جامعه آماری، حجم نمونه و روش نمونهگیری
کل جامعه آماری این پژوهش ۲۴۴ نفر است که از این تعداد ۱۴۵ نفر انتخاب شده و پرسشنامه در بین آنها توزیع شده است.
انتخاب افراد نمونه آماری بصورت تصادفی ساده انجام گرفته است. که از کل ادارات و شرکتها و نمایندگیهای بیمه ایران در سطح استان تعیین و انتخاب شده است.اندازه نمونه به وسیله جدول مورگان به دست آمده است.
تعداد نمونه | جامعه آماری | محل خدمت | ردیف |
۲۸ نفر | ۴۸ نفر | اداره مرکزی بیمه ایران | ۱ |
۳۴ نفر | ۵۷ نفر | شرکت خدمات بیمهای امید مشاور | ۲ |
۱۷ نفر | ۲۹ نفر | شرکت خدمات بیمهای نسیم صنعت | ۳ |