نمره کلی
تصاویر / مواجه شدن
Perceiving Emotions
(PEIQ)
Experiential Emotional Intelligence
(EEIQ)
Emotional Inteligence
(EIQ)
آسان سازی / احساس
Facilitating Thought
(FEIQ)
درک تغییر کردن (عاطفه ای به عاطفه دیگر) / آمیخته شدن (عاطفه ای با عاطفه دیگر)
Understanding Emotiona
(UEIQ)
Strategic
Emotional Intelligence
(SEIQ)
مدیریت عواطف / روابط عواطف
Managing Emotions
(MEIQ)
۲-۱-۸-۲- آزمون های مدل بار- آن
آزمون هوش عاطفی ریون بار- آن، یعنی پرسشنامه هوش بهر عاطفی بار- آن[۱۱۶] یا (EQ-i)، یک آزمون خود سنجی هوش عاطفی برای افراد ۱۶ سال به بالا می باشد. پرسشنامه هوش بهر عاطفی (EmotionQuotient Inventory)، به عنوان آزمون رفتارهای شایسته اجتماعی و عاطفی افراد است که برآوردی از هوش اجتماعی و عاطفی آنها را فراهم می آورد، و ابزاری برای اندازه گیری ویژگی های شخصیتی یا ظرفیت شناختی نیست و در عوض توانایی یک فرد برای موفقیت در نحوه برخورد با فشارها و تقاضاهای محیطی را می سنجد (داودا و هارت،۲۰۰۰؛ بار- آن، ۲۰۰۲). یکصد و سی و سه پرسش برای به دست آوردن هوش بهر عاطفی کلی[۱۱۷] و نیز برای تولید مقیاس های پنج ترکیبی، که متناظر با پنج اصلی مدل بار-آن می باشند، به کار می رود. این پنج جزء ، عبارتند از : هوش بهر عاطفی درون فردی[۱۱۸]، هوش بهر عاطفی میان فردی[۱۱۹]، هوش بهر عاطفی انطباق پذیری[۱۲۰]، هوش بهر عاطفی مدیریت استرس[۱۲۱] و هوش بهر عاطفی خلق و خوی عمومی[۱۲۲] . پرسش ها با مقیاس ۵ نقطه ای که از ۱ (به ندرت/ در مورد من صدق نمی کند) تا ۵ (همیشه/ اغلب در مورد من صدق می کند) امتیازدهی شده اند. نمرات کلی خام و اولیه به نمرات استاندارد با میانگین ۱۰۰ و انحراف استاندارد ۱۵، به مانند نمرات IQ ، تبدیل می شوند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
بار- آن تا کنون چندین ویرایش از EQ-i را توسعه داده تا برای افراد و موقعیت های گوناگون به کار رود. از جمله این ویرایش ها عبارتند از : EQ-interview (که بعد از پرسشنامه خود سنجی به عنوان کامل کننده به کار می رود)، EQ-i Short Version ( که از ۵۲ پرسش اصلی تشکیل شده است)، EQ-i: 125 (که یک ویرایش ۱۲۵ پرسشی از پرسشنامه اصلی می باشد که شامل مقیاس برداشت منفی[۱۲۳] نمی شود)، EQ-i Youth Version (که برای بچه ها و نوجوانان ۷ تا ۱۵ ساله می باشد) و EQ-360 Assessment (یک ابزار ِدرجه بندی چندگانه[۱۲۴] می باشد که به همراه پرسشنامه هوش بهر عاطفی (EQ-i) خود سنجی، برای ارزیابی کامل تر بکار می رود). به علاوه، نسخه اصلی پرسشنامه هوش بهر عاطفی(EQ-i) ، به چندین زبان از جمله اسپانیایی، فرانسوی، هلندی، سوئدی، نروژی، فنلاندی و عبری، در دسترس می باشد(استایس و براون، ۲۰۰۴: ۹-۸).
۲-۱-۸-۳- آزمون های مدل گولمن
تاکنون بر اساس مدل هوش عاطفی گولمن و متناظر با شایستگی های ذکر شده در آن، چندین ابزار اندازه گیری توسعه یافته است. از این جمله اند: پرسشنامه شایستگی های عاطفی[۱۲۵] (توسط بویاتزیس در سال ۱۹۹۴)، سنجش هوش عاطفی[۱۲۶] (توسط برادبری، گریوز، امرلینگ و دیگران در سال ۲۰۰۳) و پرسشنامه نمایه کاری هوش عاطفی[۱۲۷] (توسط شبکه ارزیابی عملکرد[۱۲۸] در سال ۲۰۰۰). در زیر این مقیاس ها را به اختصار توضیح داده ایم.
الف- پرسشنامه شایستگی های عاطفی(ECI) ؛ دانیل گولمن این آزمون را به عنوان آزمون هوش عاطفی که بر اساس مدل خودش طراحی شده بود، و به عنوان قدیمی ترین آزمون سنجش توانایی های مدیران، مدیران اجرایی و رهبران (پرسشنامه خود ارزیابی) و با کمک ریچارد بویاتزیس در سال ۱۹۹۴ توسعه داد (بویاتزیس، ۱۹۹۴: ۳۲۳-۳۰۴).
ب- پرسشنامه شایستگی های عاطفی (ECI) ؛ دیدگاه ۳۶۰ درجه ای دارد و سلسله ای از نشانگرهای رفتاری هوش عاطفی شخص، که توسط خود فرد، مدیر وی، سرپرست مستقیم او و همکارانش، ارزیابی شده است را ارائه می دهد. آن ۲۰ شایستگی را می سنجد و در چهار سرفصل ساختاری که توسط مدل گولمن ارائه شده است، سازماندهی می گردد؛ شامل: خود آگاهی، خود مدیریتی، آگاهی اجتماعی و مدیریت روابط. از هر پاسخ دهنده خواسته می شود تا خودش و یا شخص دیگری را، بر روی طیفی که از ۱ (رفتاری که تنها به عنوان یک ویژگی و خصیصه ای مورد قبول فرد مذکور است) تا ۷ (رفتاری که از ویژگی های قوی فرد مورد مورد نظر می باشد) رتبه بندی شده است، توصیف نماید و برای هر شایستگی، چندین نمونه از این سؤالها با هم ترکیب می شوند. پاسخ دهنده دو جور رتبه بندی در مقابل دارد: یکی رتبه بندی خودش است و دیگری رتبه بندی کلی دیگران است(که متوسطی از سایر رتبه بندی های دیگران می باشد).
ج- سنجش هوش عاطفی[۱۲۹] : آزمون EIA ، توسط تراویس برادبری[۱۳۰] و جین گریوز[۱۳۱] به همراه اعضای تیم تحقیقاتی گروه تلنت اسمارت[۱۳۲] ، در تلاش برای ایجاد یک آزمون سریع و موثر هوش عاطفی، که قابل بکارگیری در مجموعه های مختلف باشد، بوجود آمد. بر اساس مدل هوش عاطفی دانیل گلمن، EIA از ۲۸ پرسش برای اندازه گیری چهار شایستگی اصلی مدل (خود آگاهی، آگاهی اجتماعی، مدیریت خود و مدیریت روابط) استفاده می کند و تکمیل آن به طور متوسط، تنها ۷ دقیقه زمان می برد. پرسش ها بازتاب وجود مهارت های بالا در افراد را نشانه می گیرند و از یک مقیاس شش نقطه متناوب استفاده می کند که انتخاب گزینه ۱ ، این نکته را برمی تابد که “هرگز” رفتار مورد نظر به نمایش در نمی آید و انتخاب گزینه ۶ بیان می کند که “همیشه” این رفتار بروز می کند. نتایج EIA در پنج نمره نهایی خلاصه می شود؛ یک نمره کلی هوش عاطفی و همچنین یک نمره برای هر یک از چهار جزء هوش عاطفی. آن همچنین در سه شکل گوناگون : Me Edition(خود سنجی)، MR Edition (در قالب ۳۶۰ درجه ای) و Team Edition (هوش عاطفی یک گروه کامل[۱۳۳] ) در دسترس می باشد.
د- ویرایش پرسشنامه نمایه کاری هوش عاطفی یا ((WPQei: WPQei به عنوان یک آزمون خود سنجی برای هفت شایستگی مدل هوش عاطفی گلمن طراحی شده است. ۸۴ پرسش WPQei برای هر شرکت کننده در این آزمون یک نمره کلی هوش عاطفی (خارج از ۱۰) و یک نمره (خارج از ۱۰) برای هر هفت شایستگی مورد نظر شامل: ابتکار[۱۳۴]، خود آگاهی، الهام وشهود[۱۳۵] ، عواطف، انگیزش، همدلی و مهارت های اجتماعی، به دست می دهد(استایس و براون، ۲۰۰۴: ۱۷-۱۶).
۲-۱-۹- اکتساب و بهبود هوش عاطفی
سؤالی که می توان اینجا مطرح کرد این است که آیا می توان هوش عاطفی را بهبود داد؟ مفهوم این که بتوانیم به سادگی خصوصیات اصلی و اساسی شخصیت را تغییر دهیم ، صحیح نیست. آیا افراد بدبین با شرکت در یک کارگاه آموزشی می توانند خوش بین شوند؟ آیا اضطراب را می توان به سادگی درمان نمود؟ البته خیر، آیا افراد بدبین می توانند یاد بگیرند که مدل تفکر خود رابررسی نمایند، و بعضی اوقات این مدل را تغییر دهند؟ بله، این دو موضوع به نظر عکس می رسد. حتی اگر نتوان هوش عاطفی افراد را تغیر داد شاید بتوان به افراد مهارتهای عاطفی را آموزش داد و به معلومات آنها در این زمینه افزود(اکبرزاده، ۱۳۸۳: ۳۸).
در حقیقت یک توافق همگانی در ادبیات هوش عاطفی وجود دارد وآن اینکه هوش عاطفی به عنوان مجموعه ای از مهارت ها توصیف شده است،که می تواند از طریق آموزش توسعه داده شود(پیک ام ای[۱۳۶] و دیگران ،۲۰۰۲: ۳۷).